Wednesday, 9 October 2013

alat-alat berfikir

1. Pengurusan Grafik (GO)
üPG atau Grafik Organiser (GO) adalah suatu bentuk ilustrasi atau lakaran.
üIa digunakan untuk membantu dan menguruskan cara berfikir secara tersusun dan menyedari proses pemikiran berlaku
üDigambarkan secara lebih mudah dan jelas
Pemilihannya bergantung kepada tujuan, situasi dan perhubungan dengan aspek lain
http://eemoticons.net
 2. Alat Berfikir CoRT
lDipelopori Edward de Bono
lSingkatan “ Cognitive Research Trust”
lMenggalakkan individu berfikir secara meluas

ALAT-ALAT BERFIKIR CoRT I.
PMI: plus, minus, interesting
  PMI adalah satu cara bagaimana kita melihat sesuatu idea, cadangan atau saranan yang dikemukakan.  
PMI membantu kita lebih terbuka terhadap sesuatu idea.
 PMI Memperluaskan pandangan dan mengelakkan pemikiran sempit dan beremosi.
CAF: consider all factors
Membuat pilihan atau membuat keputusan  dengan mengambilkira semua faktor.
Sekiranya tidak mengambilkira faktor lain mungkin keputusan itu betul pada masa kini tetapi salah kemudiannya.
Mengambilkira semua faktor-faktor lain apabila sesuatu idea dikemukakan.
C&S: consequences & sequel
lMemikirkan sesuatu dengan mengambilkira kesannya untuk dipertimbangkan.
Kesan serta merta
Kesan jangka Pendek (1-5 tahun)
Kesan Jangka Sederhana (5-25 tahun)
Kesan Jangka Panjang ( Melebihi 25 tahun )
AGO:aims goals, objectives
Setiap yang berlaku ada sebab-sebabnya, sendiri, ikut orang lain atau semua orang melakukannya. Tapi kadangkala berlaku bukan kerana sebab-sebab tetapi kerana ingin mencapai hajat tertentu.
Kalau kita taju apa yang ingin dicapai, ini akan dapat membantu kita dan dapat membantu kita memahami fikiran orang lain terhadap objektif masing-masing.
Menentukan objektif sesuatu usaha akan menolong kita membuat keputusan tertentu dan merancang tindakan yang akan diambil.
FIP: first, important, priority
Sesetengah perkara mungkin Faktor, Objektif, dan akibat mungkin lebih penting daripada yang lain.
Dalam memikirkan sesuatu situasi, setelah anda mendapat idea, anda pasti menentukan idea mana yang lebih penting, supaya dapat berbuat sesuatu  tentangnya.
Setelah melakukan PMI, CAF, AGO, C & S anda boleh gunakan FIP untuk memilih butir-butir yang paling penting dan diberi keutamaan diselesaikan dulu.
APC: alternatives, possibilities, choices
Pada peringkat awal mungkin tidak banyak pilihan sesuatu keputusan diambil namun kalau mencarinya lebih banyak  yang dijangka.
Begitu juga dalam melihat sesuatu keadaan ,biasanya akan dapat penerangan yang ketara. Jika berusaha mencari dengan lebih banyak  kemungkinan terdapat penerangan yang beluam anda etahui sebelum ini.
OPV: other people’s views
Banyak situasi berfikir melibatkan ramai orang, Apa yang difikirkan mereka aspek faktor, akibat yang mungkin timbul, objektif dll. Mungkin mereka mempunyai pandangan berbeza walaupun situasi yang dihadapi adalah sama.
Setengahnya pertimbangkan faktor (CAF), ada kaji akibatnya(C & S), objektif ( AGO), ada keperluan mustahak sahaja (FIP)
  SEBENARNYA APA YANG DIKIRKAN SAMA DENGAN APA YANG DIFIKIRKAN ORANG LAIN- CUMA PANDANGAN YANG BERBEZA
ALAT-ALAT BERFIKIR CoRT IV
linput rawak
lmengasingkan kelemahan
lmentakrifkan masalah
lpenilaian
lmenentukan keperluan
lkombinasi
lidea dominan
lmencabar konsep


  (3) PENGURUSAN GRAFIK 
DEFINASI : Satu bentuk ilustrasi atau lakaran. Ia digunakan untuk membantu dan mengurus cara berfikir yang lebih tersusun dengan tujuan memantapkan  pemikiran. Pengurusan grafik juga dapat menyedarkan individu tentang  proses pemikiran yang berlaku. Ia juga menggambarkan secara mudah  dan jelas sesuatu idea dan erhubungannya dengan aspek yang berkaitan.
http://eemoticons.net

JENIS-JENIS KERANGKA PEMIKIRAN 
-PG membanding dan membeza
-PG membuat kategori
-PG meneliti bahagian dan keseluruhan
-PG membuat sekuen
-PG menerangkan sebab
-PG membuat ramalan
-PG menyusul periksa andaian
-PG membuat inferen
-PG mengesahkan sumber maklumat
-PG menjana idea
-PG mencipta analogi
-PG mencipta metafora
-PG membuat keputusan
-PG menyelesaikan masalah

KOMPONEN PENGURUSAN GRAFIK
    (I)       GARIS
   (II)       BULATAN
   (III)      GAMBAR
   (IV)     PERKATAAN 

CARA MENGGUNAKAN PENGURUSAN GRAFIK 
  (I)  Merancang dan menyusun idea
  (II) Memahami proses pemikiran kendiri              
  (III) Menterjemah pemikiran tersirat kepada bentuk tersurat
 (IV) Menghubungkan semua maklumat dan memvariasikan cara penghubungan maklumat tersebut 

4. Soalan dan Penyoalan

Soalan penyoalan  membantu kita berfikir secara  mendalam dan meluas.
Sebagai guru, pengetahuan mengenai  soalan dan penyoalan membolehkan kita
membentuk soalan dan menggunakannya secara berkesan dalam situasi pengajaran
dan pembelajaran. Soalan yang baik harus mengambil kira semua aspek iaitu aras ,
skop dan fokus

Soalan bertumpu dan bercapah

         Soalan Bertumpu                         
          Soalan bercapah

         Aras rendah
           Aras tinggi

         Jawapan atau respon terhad
          Jawapan atau respon luas

        Berbentuk tertutup
          Berbentuk terbuka

        Sesuai menguji daya ingatan
         Sesuai  menguji penaakulan dan penafsiran

         Lebih  bersifat objektif
         Lebih  bersifat subjektif




No comments:

Post a Comment