1. Pengurusan
Grafik (GO)
ALAT-ALAT BERFIKIR CoRT I.
üPG atau Grafik Organiser (GO) adalah suatu bentuk ilustrasi atau lakaran.
üIa digunakan untuk membantu dan menguruskan cara berfikir secara tersusun dan menyedari proses pemikiran berlaku
üDigambarkan secara lebih mudah dan jelas
Pemilihannya bergantung kepada tujuan, situasi dan perhubungan dengan aspek lain
lDipelopori Edward de Bono
lSingkatan “ Cognitive Research
Trust”
lMenggalakkan individu berfikir
secara meluas
–PMI: plus, minus, interesting
PMI adalah satu cara bagaimana kita melihat
sesuatu idea, cadangan atau saranan yang dikemukakan.
PMI membantu kita lebih terbuka terhadap sesuatu
idea.
PMI Memperluaskan pandangan dan mengelakkan
pemikiran sempit dan beremosi.
–CAF: consider all factors
Membuat
pilihan atau membuat keputusan dengan
mengambilkira semua faktor.
Sekiranya tidak mengambilkira faktor lain mungkin keputusan itu betul pada masa kini
tetapi salah kemudiannya.
Mengambilkira
semua faktor-faktor lain apabila sesuatu idea dikemukakan.
–C&S: consequences & sequel
lMemikirkan sesuatu dengan
mengambilkira kesannya untuk dipertimbangkan.
Kesan serta merta
Kesan jangka Pendek (1-5 tahun)
Kesan Jangka Sederhana (5-25
tahun)
Kesan Jangka Panjang ( Melebihi
25 tahun )
–AGO:aims goals, objectives
Setiap yang berlaku ada
sebab-sebabnya, sendiri, ikut orang lain atau semua orang melakukannya. Tapi
kadangkala berlaku bukan kerana sebab-sebab tetapi kerana ingin mencapai hajat
tertentu.
Kalau kita taju apa yang ingin
dicapai, ini akan dapat membantu kita dan dapat membantu kita memahami fikiran
orang lain terhadap objektif masing-masing.
Menentukan objektif sesuatu usaha
akan menolong kita membuat keputusan tertentu dan merancang tindakan yang akan
diambil.
–FIP: first, important, priority
Sesetengah perkara mungkin
Faktor, Objektif, dan akibat mungkin lebih penting daripada yang lain.
Dalam memikirkan sesuatu situasi,
setelah anda mendapat idea, anda pasti menentukan idea mana yang lebih penting,
supaya dapat berbuat sesuatu tentangnya.
Setelah melakukan PMI, CAF, AGO,
C & S anda boleh gunakan FIP untuk memilih butir-butir yang paling penting
dan diberi keutamaan diselesaikan dulu.
–APC: alternatives, possibilities, choices
Pada peringkat awal mungkin tidak
banyak pilihan sesuatu keputusan diambil namun kalau mencarinya lebih
banyak yang dijangka.
Begitu juga dalam melihat sesuatu
keadaan ,biasanya akan dapat penerangan yang ketara. Jika berusaha mencari
dengan lebih banyak kemungkinan terdapat
penerangan yang beluam anda etahui sebelum ini.
–OPV: other people’s views
Banyak situasi berfikir melibatkan ramai
orang, Apa yang difikirkan mereka aspek faktor, akibat yang mungkin timbul,
objektif dll. Mungkin mereka mempunyai pandangan berbeza walaupun situasi yang
dihadapi adalah sama.
Setengahnya pertimbangkan faktor (CAF), ada
kaji akibatnya(C & S), objektif ( AGO), ada keperluan mustahak sahaja
(FIP)
SEBENARNYA APA YANG DIKIRKAN SAMA DENGAN APA YANG
DIFIKIRKAN ORANG LAIN- CUMA PANDANGAN YANG BERBEZA
ALAT-ALAT
BERFIKIR CoRT IV
linput rawak
lmengasingkan kelemahan
lmentakrifkan masalah
lpenilaian
lmenentukan keperluan
lkombinasi
lidea dominan
lmencabar konsep
(3) PENGURUSAN GRAFIK
DEFINASI : Satu bentuk ilustrasi atau lakaran. Ia
digunakan untuk membantu dan mengurus cara berfikir yang lebih tersusun dengan
tujuan memantapkan pemikiran. Pengurusan grafik juga dapat menyedarkan
individu tentang proses pemikiran yang berlaku. Ia juga
menggambarkan secara mudah dan jelas sesuatu idea dan erhubungannya
dengan aspek yang berkaitan.

JENIS-JENIS KERANGKA PEMIKIRAN
-PG membanding dan membeza
-PG membuat kategori
-PG meneliti bahagian dan keseluruhan
-PG membuat sekuen
-PG menerangkan sebab
-PG membuat ramalan
-PG menyusul periksa andaian
-PG membuat inferen
-PG mengesahkan sumber maklumat
-PG menjana idea
-PG mencipta analogi
-PG mencipta metafora
-PG membuat keputusan
-PG menyelesaikan masalah
KOMPONEN PENGURUSAN GRAFIK
(I) GARIS
(II) BULATAN
(III) GAMBAR
(IV) PERKATAAN
CARA MENGGUNAKAN PENGURUSAN GRAFIK
(I) Merancang
dan menyusun idea
(II) Memahami proses pemikiran kendiri
(III) Menterjemah pemikiran tersirat kepada
bentuk tersurat
(IV) Menghubungkan semua maklumat dan memvariasikan
cara penghubungan maklumat tersebut
4. Soalan dan Penyoalan
Soalan penyoalan membantu kita berfikir
secara mendalam dan meluas.
Sebagai guru, pengetahuan mengenai soalan dan penyoalan
membolehkan kita
membentuk soalan dan menggunakannya secara berkesan dalam situasi
pengajaran
dan pembelajaran. Soalan yang baik harus mengambil kira semua
aspek iaitu aras ,
skop dan fokus
Soalan
bertumpu dan bercapah
Soalan
Bertumpu
|
Soalan
bercapah
|
Aras
rendah
|
Aras tinggi
|
Jawapan
atau respon terhad
|
Jawapan atau respon luas
|
Berbentuk
tertutup
|
Berbentuk terbuka
|
Sesuai
menguji daya ingatan
|
Sesuai menguji
penaakulan dan penafsiran
|
Lebih bersifat
objektif
|
Lebih bersifat
subjektif
|
No comments:
Post a Comment